The dynamics of curriculum and the evolution of autonomy in learning English as a Foreign Language

Myriam del Carmen Cabrales Vargas, Jaime Andrés Cáceres

Abstract


This research, carried out at the language teaching graduate program of Universidad de San Buenaventura, studies how autonomy evolves when learning English from basic to higher levels. It considers the management of learning and some components of curricular dynamics, such as the contents of subjects, classwork and independent tasks. This is a descriptive-comparative type of research of diachronic nature which, by means of analysis of quantitative and qualitative data, allowed us to characterize and compare the elements being studied. The results led to the conclusion that although the curriculum implicitly offers many elements which foster autonomy, autonomy evolves relatively slowly from one level to the other. For this reason, an organized and well supported plan to promote learners' autonomy must be implemented explicitly if students are to evolve in this area.

Received: 2012-03-12 / Reviewed: 2012-08-28 / Accepted: 2012-10-16 / Published: 2013-01-01

 How to reference this article:

Cabrales, M., & Cáceres, J. (2013). La dinámica del currículo y la evolución de la autonomía en el aprendizaje del inglés. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 18(1), 45-60


Keywords


autonomy, cognitive conscience, metacognition, contents, independent tasks.

Full Text:

PDF

References


André, B. (1989). Autonomie et enseignement / apprentissage des langues étrangères. París, Francia: Didier.

André, B. (1992). De l'autonomisation à l'autonomie en didactique des langues non maternelles. En L., Porcher (Coord.), Le français dans le

Monde: les autoapprentissages (pp. 66-74). París, Francia: CLE International.

Ariza, A., & Viáfara, J. (2009). Un modelo tutorial entre compañeros como apoyo al aprendizaje autónomo del inglés. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 13(19), 173-209. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ikala/article/view/2696/2153

Barbot, M. (2001). Les auto-apprentissages. París, Francia: CLE International.

Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. Edimburgo, Escocia: Pearson Education.

Briones, G. (1988). Métodos y técnicas avanzadas de investigación aplicadas a la educación y a las ciencias sociales. Bogotá, Colombia: Icfes.

Cabrales, M., Cáceres J., & Feria, I. (2010). La autonomía en el aprendizaje del inglés y su relación con los trabajos independientes asignados a los estudiantes. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 15(26), 119-147.

Demazière, F. (2005). Autonomie, autoformation, formations ouvertes. AEM (Autoformation et enseignement multimédia). Recuperado de http://didatic.net/article.php3?id_article=63

Esteve, O., Arumí, M., & Cañada, M. (2003). Hacia la autonomía del aprendiz en la enseñanza de lenguas extranjeras en el ámbito universitario: el enfoque por tareas como puente de unión entre el aprendizaje en el aula y el trabajo en autoaprendizaje. Recuperado de http://ciam.ucol.mx/villa/docs/CCVA_ARFL_007.pdf

Flórez, R., & Tobón, A. (2001). Investigación educativa y pedagógica. Bogotá, Colombia: Mc Graw Hill.

Frodden, C., & Mesa, C. (2004). Promoting autonomy through project work. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 9(15), 205-230. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ikala/article/view/3147/2914

García, J. (2005). Aprendizaje en grupo y desarrollo de la autonomía individual en la formación de futuros profesores de lenguas extranjeras. Porta Linguarum, 4, 109-120. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1709358

Hunt, R., & Ellis, H. (2007). Fundamentos de Psicología cognitiva. México D.F., México: Manual Moderno

Lamas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. Liberabit, 14, 15-20, Recuperado de http://www.revistaliberabit.com/libarabit14/hector_lamas15-20.pdf

Lebrón, A. (2009). El papel de las estrategias de aprendizaje en la adquisición de segundas lenguas: su relevancia en el aula de inglés. Temas para la Educación, 3, 1-19. Recuperado de http://www2.fe.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd4979.pdf

Mongelos, A. (2000). Autonomía de aprendizaje en la adquisición de segundas lenguas: la expresión escrita en la enseñanza del inglés. Revista de Psicodidáctica, 10, 75-88. Recuperado de http://www.ehu.es/ojs/index.php/psicodidactica/article/download/298/295

Martínez-Fernández, R. (2007). Concepción de aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes universitarios de psicología. Anales de Psicología, 23(1), 7-16.

Monleón, L., Zarco, M., & Villanueva, A. (2010), Aprendizaje semi-dirigido: sistemática empleada en UAM-Xochimilco Trabajo presentado en el VI Foro de Estudios en Lenguas Internacional (FEL), Chetumal, México. Recuperado de http://fel.uqroo.mx/adminfile/files/memorias/monleon_cebollada_lucrecia_et_al.pdf ]

Navarro, B. (2008). Propuesta para potenciar la independencia cognoscitiva en la educación superior. Recuperado de http://www.monografias.com/trabajos19/independencia-cognoscitiva/independencia-cognoscitiva.shtml

Organista, P. (2005). Conciencia y metacognición. Avances en Psicología Latinoamericana, 23, 78-79.

Universidad de San Buenaventura. (2009). Documento Maestro Licenciatura en Lenguas Modernas con énfasis en Inglés y Francés. Cartagena, Colombia: Universidad de San Buenaventura.


Abstract : 220 PDF : 192

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM






Esta publicación hace parte del Sistema de Revistas de la Universidad de Antioquia
¿Quieres aprender a usar el Open Journal system? Ingresa al Curso virtual
Este sistema es administrado por el Programa Integración de Tecnologías a la Docencia
Universidad de Antioquia
Powered by Public Knowledge Project