Artist´s Novel in “La luz difícil” (The Difficult Light) by Tomás González: Art as a Break out of Reality

Wilson Andrés Cano Gallego

Abstract


Based on some ideas of the "artist novel," this article is about the novel "La luz difícil" (The hard light), by Tomás González, a Colombian writer who was born in Medellin, Antioquia in 1950. The article explores the context of this narrative tradition, showing the categories from which González's work can be read. It also reveals how the artist-character from the novel uses art as an escape from reality, which allows him to establish a dialogue with the novel's sense of life and death at the same time.

Received: 2013-09-25 / Reviewed: 2014-02-27 / Accepted: 2014-03-12

How to reference this article: Cano Gallego, W. A. (2014). La Novela de Artista en La luz difícil de Tomás González: El Arte Como Evasión de La Realidad. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 19 (2), 137-148.


Keywords


artist's novel, The hard light, La luz difícil, Tomás González, art, reality, life- death

Full Text:

PDF HTML

References


Aguilar, D. & Said, E. (2010). Identidad y subjetividad en las redes sociales: Caso Facebook. In Zona próxima. (12), pp. 190-207. Retrieved from:rcientificas. uninor te.edu.co/index .php/zona/ar ticle/ download/1145/725

Bauman, Z. (2005). Amor líquido: Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Berlanga, I. & Martínez, E. (2010). Ciberlenguaje y principios de retórica clásica. Redes sociales: El caso Facebook. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 7 (2), pp. 47-61. Retrieved from: http://revistas.luz.edu. ve/index.php/enlace/article/viewFile/5517/5336

Bourdieu, P. (1980). El sentido práctico. Madrid. Taurus.

Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. London, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México D.F., Grijalbo.

Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Ed. John Thompson. Cambridge: Harvard University Press.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona. Anagrama.

Bourdieu, P. (2007). Outline of a theory of practice. Cambridge: Polity Press.

Boyd, D. & Hargittai, E. (2010). Facebook privacy settings: Who cares? First Monday, 15(8). Retrieved from: http://firstmonday.org/article/ view/3086/2589#p9

Broncano, F. (2009). La melancolía del cíborg. Barcelona: Herder.

Cáceres, M. D., Ruiz San Román, J. A. & Brändle, G. (2009). ''Comunicación interpersonal y vida cotidiana. La presentación de la identidad de los jóvenes en Internet''. In CIC, Cuadernos de Información y Comunicación. (14), pp. 213-231. Retrieved from: http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/ view/CIYC0909110213A/7226

Cárdenas, R. E. (2009). Facebook, un espacio de interacción virtual (Bachelor's thesis). Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Crystal, D. (2008). Txtng: The Gr8 Db8. Oxford University Press.

Cuéllar, S. (2011). , ''Surround me with your love Facebook amor y máscaras: Construcción del sentido en el mundo virtual'' In: Sanabria, F (Ed), Vínculos virtuales. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia.

Díaz, V. L., Torres, Á. J., and Urrea, M. E. (2010). Facebook como estrategia virtual del ''Self '' (Bachelor's thesis). Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

García, I. K. (2010). Construcción de la identidad digital de los estudiantes javerianos en Facebook (Bachelor's thesis). Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Ferreira, J. (2008). Los lugares del lenguaje en el campo epistemológico de la comunicación. En: Meyra Paez; Gladis Lara. (Org.). Lenguaje e interpretación sociocultural. Avances y perspectivas. 1 ed. Bogotá: Universidad Distrital, 2008b, (1), pp. 167-185.

Freeman, D. (1998). Doing teacher research: From inquiring to understanding. Heinle & Heinle Publishers.

Gutiérrez, A. (2002). Las prácticas sociales: Una introducción a Pierre Bourdieu.Tierradenadie Ediciones. Madrid, España.

Johnson, B., & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Merriam, S. (1998). Qualitative research and case studies applications in education. San Francisco. Jossey Bass Publishers.

Piscitelli, A., Adaime, I. & Binder, I. (Eds.). (2010). El proyecto Facebook y la posuniversidad. sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Madrid, España: Editorial Ariel.

West, A., Lewis, J., & Currie, P., (2009). ''Students' Facebook 'friends': public and private spheres''. In Journal of Youth Studies, 12 (6), pp. 615-627. Retrieved from:http://people.uncw.edu/hakanr/documents/ areparentswelcomeonfb.pdf

Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). ''Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships''. In Computers in Human Behavior, 24 (5), pp.1816–1836 Retrieved from: http://astro.temple.edu/~bzhao001/Identity%20 Construction%20on%20Facebook.pdf




DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v19n2a02



Esta publicación hace parte del Sistema de Revistas de la Universidad de Antioquia
¿Quieres aprender a usar el Open Journal system? Ingresa al Curso virtual
Este sistema es administrado por el Programa Integración de Tecnologías a la Docencia
Universidad de Antioquia
Powered by Public Knowledge Project