Writing in History: Literary Art and Historical Narrative Considerations

Gustavo Adolfo Bedoya

Abstract


For some scholars the differences between History and literature are clear. For others, however, the boundaries between the two are blurred, leading to the belief that every written document, including those from History, is an example of literature which demands ''historical verification''. By identifying the differences and similarities between the two, taking into account a group of recent theoretical proposals, we are able to demonstrate the degree of importance of each one according to a common understanding of ''reality''.

Received: 16-11-07 / Accepted: 12-02-08

How to refrence this article:

Bedoya G. A. (2008). La escritura en la Historia: consideraciones acerca del arte literario y la narración histórica. Íkala. 13(1), pp.91-102.


Keywords


Literature, History, New History, narrative

Full Text:

PDF

References


Burke, Peter (1993). Historia de los acontecimientos y renacimiento de la narración. En Formas de hacer historia (pp. 287-305). Barcelona: Alianza.

Chartier, Roger (2000). La historia, entre relato y conocimiento. Historia y Espacio. Revista del Departamento de Ciencias Sociales de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad del Valle. Cali: Universidad del Valle, 17, jun., 185-206.

Levi, Giovani (1993). Sobre microhistoria. En Burke, Peter, Formas de hacer historia (pp. 119-144). Barcelona: Alianza.

Levi, Giovani (2004). Un problema de escala. Contrahistorias, México, Jiménez Editores, 2, 119-143.

Lukács, George (1965). Ensayos sobre el realismo. Buenos Aires: Siglo Veinte.

Stone, Lawrence (1981). El renacer de la narrativa: reflexiones sobre una nueva vieja historia. Revista Eco, 239, 449-478.


Abstract : 275 PDF : 377

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM




Esta publicación hace parte del Sistema de Revistas de la Universidad de Antioquia
¿Quieres aprender a usar el Open Journal system? Ingresa al Curso virtual
Este sistema es administrado por el Programa Integración de Tecnologías a la Docencia
Universidad de Antioquia
Powered by Public Knowledge Project