Current Issues, Opportunities, and Horizons in Literacy Studies in Latin America
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Español (España))References
Barton, D. (1994). The social impact of literacy. En L. Verhoeven (Ed.), Functional literacy. Theoretical issues and educational implications (pp. 185-197). Amsterdam: John Benjamins.
https://doi.org/10.1075/swll.1.14bar
Barton, D. y Hamilton, M. (1998). Local literacies. Reading and writing in one community. Londres: Routledge.
Bailey, B. (2000). Language and negotiation of racial/ethnic identity among Dominican Americans. Language in Society, 29, 555-582.
https://doi.org/10.1017/S0047404500004036
Blommaert, J. (2005). Discourse. A critical introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511610295
Canagarajah, A. S. (2002a). Critical academic writing and multilingual students. Ann Arbor: University of Michigan Press.
https://doi.org/10.3998/mpub.8903
Canagarajah, A. S. (2002b). A geopolitics of academic writing. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
https://doi.org/10.2307/j.ctt5hjn6c
Cassany, D. (Comp.) (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Barcelona: Paidós Educador.
Denny, H. (2010). Facing the center: Toward an identity politics of one-to-one mentoring. Logan, UT: Utah State UP.
https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgqnv
Frisancho, S., Moreno, M. T., Ruíz, P. y Zavala, V. (Eds.). Aprendizaje, cultura y desarrollo. Una aproximación interdisciplinaria. Lima: Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú.
Gee, J. P. (2015). The New Literacy Studies. En J. Rowsell y K. Pahl (Eds.), The Routledge handbook of literacy studies (pp. 35-48). Londres-Nueva York: Routledge.
Gee, J. P. (2004). Oralidad y literacidad: de El pensamiento salvaje a Ways with words. En V. Zavala, M. Niño-Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 23-55). Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Heath, S. B. (1982). What no bedtime story means: narrative skills at home and school. Language and Society, 11(1), 49-76.
https://doi.org/10.1017/S0047404500009039
Hernández, G. (2016). Literacidad académica. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Hornberger, N. (2001). Criando contextos eficazes de aprendizagem para o letramento bilíngüe. En M. I. Pagliarini y A. A. Assis-Peterson (Orgs.), Cenas de sala de aula (pp. 23-50). Campinas, SP: Mercado de Letras.
Jouve-Martín, J. R. (2009). Escritura, hegemonia y subalternidad: de los New Literacy Studies (NLS) a los Latin American Literacy Studies (LALS), and back. En J. Kalman y B. V. Street, (Coords.), Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: diálogos con América Latina (pp. 387-398). México: Siglo XXI.
Kalman, J. y Street, B. (Coord.). (2009). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales. Diálogos con América Latina. Ciudad de México: Siglo XXI.
Knobel, M. y Kalman, J. (coord.) (2017). Aprendizaje docente y nuevas prácticas de lenguaje. Posibilidades de formación en el giro digital. Ciudad de México: SM.
Kleiman, A. B. (org.) (1995). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado Aberto.
Kleiman, A. B. (2010). Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Perspectiva, 28(2), 375-400, Florianópolis.
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p375
Lillis, T. y Curry, M. J. (2006). Professional academic writing by multilingual scholars: interactions with literacy brokers in the production of English medium texts. Written Communication, 23(1), 3-35.
https://doi.org/10.1177/0741088305283754
Lugo, M. T., López, N. y Toranzos, L. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Buenos Aires: UNESCO.
Maher, T. M. (2007). A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. En A. B. Kleiman y M. C. Cavalcanti (Orgs.), Linguística aplicada: suas faces e interfaces (pp. 255-270). Campinas, SP: Mercado de Letras.
Maher, T. M. (1998). Sendo índio em português. En I. Signorigni (Org.), Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado (pp. 115-138). Campinas, SP: Mercado de Letras; FAPESP; FAEP/UNICAMP.
Moreno, E. (2018). La lectura en la formación universitaria. Análisis de prácticas de enseñanza y aprendizaje de lectores de campos disciplinares específicos. Tesis doctoral inédita, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.
Scribner, S. (1997 [1985]). Vygotsky's uses of history. En T. Ethel et al. (Eds.), Mind and social practice: Selected writings of Sylvia Scribner (pp. 241-265). Cambridge: Cambridge UP.
Sito, L. (2016). Escritas afirmativas: estratégias criativas para subverter a colonialidade em trajetórias de letramento acadêmico. Tesis doctoral inédita, Universidad Estatal de Campinas, Campinas, SP, Brasil.
Soler, S. (2013). Usted ya en la universidad y no saber escribir. Escritura y poder en la universidad. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
https://doi.org/10.14483/9789588782980
Street, B. (1984). Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Street, B. (1993). Introduction: The New Literacy Studies. En B. V. Street (Ed.), Crosscultural approaches to literacy (pp. 1-21). New York: Cambridge University Press.
Street, B. (1995). Social literacies: critical approaches to literacy in development, ethnography and education. Nueva York: Longman Publishing.
Street, B. (1997). The implications of the 'New Literacy Studies' for Literacy Education. English in Education, 31(3), p. 45-59.
https://doi.org/10.1111/j.1754-8845.1997.tb00133.x
Street, B. (2005). Recent applications of New Literacy Studies in educational contexts. Research in the Teaching of English, 39(4), 417-423.
Street, B. (2009). "Perspectivas etnográficas y políticas sobre cultura escrita: el poder de nombrar y definir". En J. Kalman, y B. Street, Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: diálogos con América latina (pp. 84-98). México: Siglo XXI-CREFAL.
Vargas-Franco, A. (2018). Nuevos estudios de cultura escrita y educación: implicaciones para la enseñanza del lenguaje en Colombia. Perspectiva Educacional, 57(3), 153-174. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.3-art.757
Zavala, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuaderno Comillas, 1, 52-66.
Zavala, V. (2010). Quem está dizendo isso?: letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. En C. L. Vóvio, L. S. Sito y P. B. de Grande, Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em Linguística Aplicada (pp. 71-95). Campinas, SP: Mercado de Letras.
Zavala, V.; y Córdova, G. (Org.). (2010). Decir y callar. Lenguaje, equidad y poder en la universidad peruana. Lima: Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Zavala, V.; Niño-Murcia, M. y Ames, P. (Eds.). (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a02 Abstract : 341 PDF (Español (España)) : 283
Article Metrics
Metrics powered by PLOS ALM

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.